Vítejte

Vítejte

neděle 24. března 2019

Univerzální dezert na tisíc způsobů

"Jovo" dezert


Nemám pro vás nic převratného, ale jak jsem slíbila něco, co u nás doma celkem dobře funguje.

Je neděle odpoledne a děti se dnes dožadovaly dezertu. Není to až tak dávno, kdy se mlsalo opravdu jen občas. Třeba o neděli při návštěvách nebo ve sváteční dny. Dnes máme tendenci se "odměňovat" téměř denně a někteří i víckrát za den. Jsem, dle některých a dle některých ne dost, "ta militantní lesana", co se snaží dětem nedávat sladkosti v lesklých, šustivých a jinak lákavých obalech s kosmickým složením E 0-nekonečno, jak jen to jde. 


Mé pokusy na domácí půdě změnit stravování rodiny se různí. Někdy mám radost nad přijetím a pochvalou a jindy mě pošlou do míst, kde slunce nesvítí. Kroky vpřed a zpět na tomto parketu tak připomínají lehce choreatický tanec.

Je jedno, jaký stravovací styl vyznáváte. Jednotlivé ingredience si můžete přizpůsobit, měnit dle svých potřeb. Jogurt a ovoce. Je to prosté, jednoduché, chutné a recept má tisíce variant. Takže je to jedno jídlo "jovo" nebo je jich X? Hodí se nejen pro děti, ale dá z této kombinace vytvořit i efektní dezert pro hosty nebo prostě jen zahnat mlsná. Kdo bojuje se závislostí na sladkém jako já, asi ví, o čem mluvím.

Základ tvoří vždy plnotučný bílý jogurt. Dobrý zdroj probiotik, bílkovin, vápníku a energie. Můžete kombinovat a měnit za kvalitní tvaroh, šlehačku čerstvě ušlehanou ze smetany, mascarpone, kokosový jogurt,... určitě vás napadne spousta možností.

Ovoce je nejlépe přidávat čerstvé a sezónní. Není-li tato možnost, poradíte si i jinak, třeba i zmraženou variantou. Ovoce je přirozený dezert, tak sním tak nakládejte. Jedna porce ovoce pro děti je pro představu cca velikost menšího-středního jablka, dvě meruňky, 1/2-1 malý šálek na kávu. Příznivci nízkosacharidových druhů stravování sáhnou spíše po "bobulovinách". Fantazii a kombinacím se meze nekladou a doplníte vitamíny.

Vrstvením do průhledných sklenic či misek docílíte onoho efektního vzhledu.

Ochucovat dále můžete dle vašich možností, potřeb, preferencí...

Kakaový prášek, skořice, semínka, oříšky, mák, kokos, vysokoprocentní hořká čokoláda... další nepřeberné množství variant, chutí a vůní a doplníte další potřebné složky potravy jako např. omega-3 kyseliny, minerální látky a stopové prvky.

Sladit v ideálním případě netřeba! Pokud ale z nějakého důvodu máte tu potřebu, zkuste přidat sladší druh ovoce nebo (v případě dětí nad jeden rok věku) trošku medu (pzn. doporučení WHO a AHA - děti do dvou let věku by měly dostávat 0g přidaných sladidel - zde, ostatní pod 10% denního energetického příjmu, ideálně pod 5% - více zde, česky zde ).

Já většinou používám variace a poměry "co dům dal".

Dnešní varianta



Dnešní varianta je spíš pro případy, kdy nemáte či nechcete čerstvé ovoce. Dá se totiž použít i v horké variantě. Skleničky jsou na 150ml.

Základ je z jogurtu a kakaového prášku (neslazené kakao, zde pražené). Černá vrstva je mletý mák (čtěte dobře obaly!, už jsem dříve sáhla omylem po proslazené variantě), který je u nás dobrým zdrojem vápníku. Poleva je z domácí "marmelády" a zdobeno bio kokosovými chipsy.

Domácí "marmeládu" jsem vytvořila z višní a jablek z naší zahrádky, takže zde bio kvalita zaručena. Višně jsem měla v mrazáku a jablíčka ze sklepa. Višně jsem na mírném plameni postupně rozmrazila v rendlíku a přidala k nim cca tři nakrájená střední jablíčka bez slupky a mírně podusila do změknutí jablíček. Směs jsem spíš zlehka ohřívala tak, aby se nevařila, abych ještě zachovala nějaké živiny a vypnula jsem hned sporák. Přidala jsem trošku skořice, krystalek soli (nesmějte se, fakt jen jeden) a směs rozmixovala tyčovým mixérem. Protože byla směs dost kyselá, osladila jsem tentokrát marmeládu jednou lžičkou medu a 3-4 datlemi (ty jsem dala změknout do teplé směsi) na celý rendlík (asi 1-1,5 l směsi). Nakonec jsem vše "zahustila" 1-2 lžícemi chia semínek a nechala odstát. Směsi je dost a tak jsem ji dala do sklenice, kde vydrží v lednici pár dní. Můžete dát ještě horké do čistých sklenic a otočit dnem vzhůru a "zavařit" nebo zavařit úplně, jak jste zvyklí.
Já jsem do své porce přidala ořechy a dala si na celou misku jednu lžíci marmelády.
Už teď si dcerka zamluvila obměnu (slunečnicová semínka) zítra do školy na svačinu.


Proč se o takové jednoduché blbině rozepisuji? To proto, že když si někdo myslí, že jím dokola jen to samé, nemusí to být pravda. Jde o úhel pohledu. Ano, můžu snídat, svačit a mlsat tisíce barevných obalů a mít obrovský výběr jiných pochoutek nebo si donekonečna kombinovat "jen" jogurt s ovocem, ořechy, semínka atd. a dostat do sebe spoustu tělu prospěšných živin (tedy až na tu dnešní marmeládu).



Přeji vám příjemnou neděli.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pište prosím slušně a konstruktivně. Děkuji