Vítejte

Vítejte

úterý 30. dubna 2019

Nová doporučení pro diabetiky u ADA (American Diabetes Association)

Revize dietních opatření u diabetiků a prediabetiků v nové zprávě Americké Diabetologické Společnosti z května 2019.



Americká diabetologická společnost (ADA) uznala nízkosacharidovou stravu jako jednu z cest při řešení potíží s cukrovkou. Jsem zvědavá, jak dlouho potrvá revize u nás. Nicméně vnímám, že to je na dobré cestě.

 "The amount of carbohydrate intake required for optimal health in humans is unknown. Although the recommended dietary allowance for carbohydrate for adults without diabetes (19 years and older) is 130 g/day and is determined in part by the brain’s requirement for glucose, this energy requirement can be fulfilled by the body’s metabolic processes, which include glycogenolysis, gluconeogenesis (via metabolism of the glycerol component of fat or gluconeogenic amino acids in protein), and/or ketogenesis in the setting of very low dietary carbohydrate intake." - Množství sacharidů potřebné pro dosažení optimálního zdraví u lidí je neznámé. Ačkoli doporučená dietní dávka sacharidů u dospělých bez cukrovky (19 let věku a výše) je 130g/den a je částečně určená potřebou glukózy pro zajištění funkce CNS, kdy tato potřeba může být naplněna metabolickými procesy těla, které zahrnují glykogenolýzu, glukoneogenezi (cestou metabolismu glycerolové složky z tuku nebo glukoneogenezí z aminokyselin v bílkovinách), a/nebo ketogenezí v nastavení velmi nízkého příjmu sacharidů (má pzn.: např. ketogenní diety, za sebe doporučuji ale ty ze skutečného jídla).

Ke složení makroživin ve stravě se ADA vyjadřuje, zestručním-li to, takto: "there is no ideal mix that applies broadly and that macronutrient proportions should be individualized." - Neexistuje ideální kombinace, která by se dala obecně použít a poměr makroživin by měl být pro každého individualizován. Tedy personalizovaná výživa! Hurá.

Česká dibaletologická společnost prozatím vyčkává. Díky MUDr. Haně Krejčí máme změnu v doporučeních pro těhotenskou cukrovku - více na https://www.tehotenskacukrovka.cz/. Poslední aktualizace dietních opatření u nás je z roku 2012 ( v zásadě se překládaly doporučení od ADA). V našich doporučeních tedy stále nalézáme doporučený příjmem sacharidů s nízkým glykemickým indexem ve 44-60% denního příjmu a "Při uspokojivé kompenzaci diabetu do 50 g/den (max. do 10 % energetické spotřeby) v rámci dodržení celkové spotřeby sacharidů. Nevhodné při redukci." u volných sacharidů (sacharóza - řepný cukr). "Na druhé straně se u pacientů s diabetem nedoporučuje dieta s velmi nízkým obsahem sacharidů (pod 130 g/den) pro zajištění funkce CNS bez nutnosti glukoneogeneze z proteinů nebo tuků." Kdy ADA má nyní tuto hranici příjmu sacharidů jako strop. Když se podíváte na překlad výše, vidíte v podstatě jednu a tu samou větu, jen v jiném znění, která změnila vnímání lidské fyziologie během posledních sedmi let. V tomto se lidská fyziologie po tisíce let nezměnila. Pouze její objevování a výklad ano. 

K nízkosacharidové stravě nově toho: "For select adults with type 2 diabetes not meeting glycemic targets or where reducing antiglycemic medications is a priority, reducing overall carbohydrate intake with low- or very low-carbohydrate eating plans is a viable approach.". -  Pro vybrané dospělé jedince s diabetem 2. typu, kteří nedosahují cílů v kompenzaci hladin glykémie (hladina cukru v krvi), kde redukce glykémii snižujících léčiv je prioritou, je celkové snížení příjmu sacharidů pomocí nízko- a velmi nízkosacharidové stravy použitelným přístupem.


Použijte tedy selský rozum a starejte se o své zdraví dobře především sami a preventivně.

Seznam užitečných odkazů k článku:

Článek v diabetes.co.uk shrnuje změny v nových doporučeních ve vztaku k nízkosacharidové stravě: 

Dokument ADA zde -  ADA Diabetes Care. 

Pro srovnání s doporučeními ADA zde česká doporučení ČDS z roku 2012 - diab.cz - Doporučený postup dietní léčby pacientů s diabetem


Zde odkaz na právě přeloženou knihu Lily Nichols To pravé jídlo při těhotenské cukrovce vycházející v nakladatelství Altenberg. Nemusíte mít nutně těhotenskou cukrovku, abyste měli důvod si koupit tuto knihu. Mohou se inspirovat všechny ženy, které jsou těhotné a kojící nebo se na těhotenství připravují. Jsem ráda, že je na světe český překlad knihy Lily Nichols - Real food for gestational diabetes - To pravé jídlo při těhotenské cukrovce. České vydání je doplněno o poznámky MUDr. Hany Krejčí, která se problematice těhotenské cukrovky u nás již řadu let věnuje. 

4 komentáře:

  1. Ani jsem pořádně článek nepřečetl, ale já už nemusím. Vím spolehlivě, že diabetes vzniká z jiných příčin, než lékaři tvrdí a proto nemohou uspět. Jsem *1934 a diabetem jsem trpěl cca 45 roků. Hodnoty glykovaného hemoglobinu postupně vystoupaly tak, že ani 3 druhy léčiv v doporučených dávkách již nestačily a paní doktorka mi navrhla inzulin, což jsem kategoricky odmítl, Našel jsem řešení v kalísii (calisia fragrans) a kratší dobu i v kotvičníku, kde mi vadilo dlouhodobé vaření (jinak mnohostraně skvělé účinky). V září 2018 jsem měl hodnotu 5,3 a letos 10. ledna jak přes kopírák. Od 1. listopadu jsem však užíval (a dál užívám) přípravek, který běžně diabetes léčí. A nejen diabetes!! Chci se zbavit všech dřívějších léků a tak jsem přitvrdil a doslova se 40 dnů před posledním testem krmil sladkostmi. Již 13. 5. se dozvím další výsledky s tím, že jsem ihned vypustil léčivo Glyclada 60 a poslední měsíc nebral ani Vipidia 35. Beru dále 2x Glukophage 1000 a i s tím chci letos zcela přestat. Pochopitelně se již nebudu přejídat sladkostmi, které považuji za jed a jen si zatím ověřuji zatižitelnost. Pokud máte zájem, pošlu skeny výsledků a potvrzení od lékařky diabetoložky. Perlička: Paní doktorce jsem chtěl sdělit jak jsem k výsledům dospěl a ta mi odsekla, že to je placebo efekt a nic ji nezajímalo. Na dotaz kolik již má placebem vyléčených pacientů jsem odpověď nedostal. Hezký den všem, kdo se zajímají a nespoléhají na lékaře, který sám neví, jak pacientovi pomoci. Uvedenou mail adresu nesleduji, pouze josefferdacap@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neexistuje jedna jediná správná cesta. Doufám, že se Vám bude i nadále dařit lépe a že se třeba časem naučíte, že žádné sladkosti a jiné rafinované sacharidy k životu nepotřebujete. Je to dlouhá a náročná cesta. Přeji Vám, ať to jde dobře!

      Vymazat
  2. Děkuji moc za super rady. Já jsem naopak narazila na takové zajímavé a alternativnější řešení této nemoci a musím říct, že co se recenzí týče, to vypadá jako solidní firma. Určitě se podívejte, nutno podotknout, že se nejedná o reklamu. Odkaz na ně je zde odkaz

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji moc za velice přínosnný článek o cukrovce a o tom, jak takové problémy i případně zmírňovat :-) To já sice cukrovku nemám, ale vím, že moje prababička měla diabetickou nohu a z toho mám upřímně docela dost strach, protože se to přeci přenáší mezigeneračně... Snad to nebude nic hrozného...

    OdpovědětVymazat

Pište prosím slušně a konstruktivně. Děkuji